Zenith + Technology
Företagets namn var German Solar när Exakta Creative först fick uppdraget att modernisera och byta namn och ge företaget en ny grafisk profil som mer stämde med förtagets identitet. När solen står i zenit skiner solstrålen rakt ned på jorden utan att det blir en skugga.
Kund
Zenitec Sweden AB
Projekt
Grafisk form
Målgrupp
Återförsäljare och människor som är intresserade av att investera i solcellspaneler och söker kompetens på hög nivå.
Vårt arbete
Namn, logotype och grafisk form guidelines för kommunikation och profilprodukter.
Ett engagerat solcellsföretag
Namnet, det nya utseendet på logo och grafisk formgivning ska spegla den unika kunskap och de innovativa produkter som finns inom företaget. Ett företag i tiden som levererar kvalitativa värden.
TANKAR OM FÄRG OCH FORM
Grafiken följer idén om en sol som står i zenit – pricken över i:et. Som även står för när något är i fas eller fungerar som bäst. Färgerna är kopplade till miljö och solcellspaneler.

Enheter
Vid framtagandet av en grafisk profil är det viktigt att applicera grafiken på olika enheter för att få en överblick av hur den fungerar i olika sammanhang. Från liten på en t-shirt till stor på en arena eller digitalt på SoMe samt webb.

Work sans light/regular/semibold


Typografi
Work Sans är ett Google font som likt andra typsnitt från Google är helt gratis. Det är väl lämpat för webb och tryck. Med sitt karaktäristiska utseende passar det bra in i Zenitecs profil.
Färgskalan
Färgerna har sin grund i det naturliga med grön som bas. Den andra delen av namnet, teknologin, kommer in genom det grå och till viss del även det blå, eftersom solcellspanelerna är mörkt blåa. Men den blå färgen ger även en självklar blinkning åt himmel och hav. Den gula var given som en referens till solen.
Bildmanér
Bilderna ska lyfta det kraftfulla i solen och naturen. Naturnära bilder med annorlunda ljus. Gärna när solen ligger lågt i gryning eller kvällsljus, när det är dimmigt eller när det på annat sätt sker något intressant vädermässigt som skapar en fin harmoni i bilden. Solen får gärna ha huvudrollen i bilden och skapa dramatik genom att, som i exemplet här, lysa igenom trädkronorna.
Processen
Skapandet av en story med en visuell upplevelse är optimal. Den grafiska profilen blir levande och lättare att ta till sig och känna en relation till.
Grafiska element
Grafiska element skapar igenkänning och särskiljer Zenitec från andra aktörer.
Ikoner
Exempel på ikoner som kan användas för att förstärka kommunikationen i olika sammanhang.
